Det var meningen jeg skulle ha min andre time uka etter min første, men slik gikk det ikke. Først ble jeg syk. Så ble det dårlig vær. Deretter var instruktøren min opptatt med elever som snart skulle ha oppflyging. Og nå er det dårlig vær atter igjen.
Mye må altså klaffe når man skal ut å fly, men været spiller definitivt størst rolle. Minstekravet for å fly VFR er enkelt sagt minst 5 km horisontal sikt langs hele ruten, samt ~1000 fot vertikal og 1.5 km horisontal avstand fra skyer.
I mellomtiden har jeg fått kjøpt meg kart og knebrett, så jeg er klar for nye eventyr når været blir flyvebart igjen. :)
Flykart over Oslo-området i 1:250.000-målestokk.
Knebrett som man fester på låret (!) for å ha sjekklister, kart o.l. et sted under flyging uten knussel.
Jeg har vært flygeek store deler av livet. Akkurat når interessen kom vet jeg ikke, men det kan ha vært fra og med jeg ropte "nå kræsjer vi" under landing med rutefly som 5-åring eller når jeg startet å spille Flight Simulator 4.0 som 8-åring.
Men man kan ikke fly flysimulator resten av livet som flygeek. Den ultimate dyrking av flyinteressen når man ikke har penger til profesjonell flyutdanning er PPL-A, Private Pilot License for motorfly.
Bloggen forteller min vei mot å bli pilot fra første flytime til oppflygingen.
Vis flere innlegg