Flyåret 2019: Back to Fjällbacka

Det ble heller ikke noen langtur utenlands i 2019. Av de mer begivenhetsrike hendelsene var mørkeflygingsutsjekken jeg tok på begynnelsen av året. Dette har jeg skrevet om i en egen bloggpost. Utenom mørkeflygingsturene, hadde jeg to flyturer i sommerperioden.

Første turen var bare en liten rundtur i juli med tre landinger på Eggemoen og tre landinger på Hamar. Greit med noen landingsrunder når det er gått litt tid siden siste flyging.

Jeg har tidligere (i 2012) vært i Fjällbacka med Kristin, den gang med en Piper PA-28. Jeg skrøt mye av destinasjonen, og sverget på å ta turen dit igjen. I 2019 skjedde det, og den andre turen gikk til Fjällbacka flygfält med min svoger, niese og nevø fra Australia, nå i Cessna 172.

Flyturen nedover til Fjällbacka registrert av Flightradar24.
Flyturen nedover til Fjällbacka registrert av Flightradar24.

Fjällbacka ligger mindre enn en time fra Kjeller og har en fin gressbane på 740 m. Det var stas for passasjerene å lande på en gressbane. Normalt går det bare i asfalt med de vanlig passasjerflyene. Landingen ble fin og bløt, men selvsagt humpete når vi først begynte å rulle på banen, siden gress.

Piloten (fra venstre) med passasjerene Shaul, Davita og Ariel. © 2019 Michael Katz
Piloten (fra venstre) med passasjerene Shaul, Davita og Ariel. © 2019 Michael Katz
Den eneste taksebanen på Fjällbacka Flygfält. © 2019 Michael Katz
Den eneste taksebanen på Fjällbacka Flygfält. © 2019 Michael Katz
Ariel og Shaul på rullebanen med utsikt mot bane 24. © 2019 Michael Katz
Ariel og Shaul på rullebanen med utsikt mot bane 24. © 2019 Michael Katz
Passasjerene utenfor Terminal A på utkikk etter taxi. © 2019 Michael Katz
Passasjerene utenfor Terminal A på utkikk etter taxi. © 2019 Michael Katz

Fjällbacka er en fin liten kystlandsby, og etter å ha kommet oss inn til sentrum med taxi, var første stopp Restaurang Matilda for lunsj. Den voksne passasjeren kunne kose seg med en kald pils på bryggerestauranten, mens piloten selvsagt valgte alkoholfritt.

Sentrum av Fjällbacka sett fra brygga. Vetteberget til høyre. © 2019 Michael Katz
Sentrum av Fjällbacka sett fra brygga. Vetteberget til høyre. © 2019 Michael Katz
En kald pils til passasjeren og en kald alkoholfri pils til piloten. © 2019 Michael Katz
En kald pils til passasjeren og en kald alkoholfri pils til piloten. © 2019 Michael Katz

Midt i sentrum av Fjällbacka er det mulig med en topptur opp til Vetteberget, hvor man får utsikt over både tettstedet og skjærgården. Utsikt fra flyet eller fra bakken? Ja, takk, begge deler! Sist gang jeg var i Fjällbacka, fikk vi ikke tid til å ta turen opp dit. Det er bygget trapper hele veien opp, så det er enkelt å vandre opp.

På toppen av Vetteberget. © 2019 Michael Katz
På toppen av Vetteberget. © 2019 Michael Katz

Etter å ha vandret litt i gatene og kikket innom turistsjappene hvor min svoger skulle ha et shotglass (han samler fra alle steder han har vært), dro vi tilbake til flystripen. På hjemturen til Kjeller tok vi en ekstra runde rundt Fjällbacka og en omvei om gedigne Vänern på FL 100, slik at australierne fikk sett den på en skikkelig måte. Vakkert!

Shaul ser ut over Vänern fra 10 000 fot. © 2019 Michael Katz
Shaul ser ut over Vänern fra 10 000 fot. © 2019 Michael Katz
På vei hjem til Kjeller over Vänern på FL 100. © 2019 Michael Katz
På vei hjem til Kjeller over Vänern på FL 100. © 2019 Michael Katz

Publisert av flygeek

Jeg har vært flygeek store deler av livet. Akkurat når interessen kom vet jeg ikke, men det kan ha vært fra og med jeg ropte "nå kræsjer vi" under landing med rutefly som 5-åring eller når jeg startet å spille Flight Simulator 4.0 som 8-åring. Men man kan ikke fly flysimulator resten av livet som flygeek. Den ultimate dyrking av flyinteressen når man ikke har penger til profesjonell flyutdanning er PPL-A, Private Pilot License for motorfly. Bloggen forteller min vei mot å bli pilot fra første flytime til oppflygingen.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..