Endelig kom jeg videre i treningen. Etter 3.5 uke med vanskeligheter med å finne ledig instruktør for progresjonssjekken, er jeg ferdig med A-blokken. :D Progresjonssjekken går ut på at man skal vise hva man har lært overfor en annen instruktør enn din egen, slik at han kan vurdere om man har lært alt man skal i blokken som avsluttes.
Det var dumt jeg ikke fikk hatt progresjonsjekken tidligere, for både jeg og instruktør Odd merket at jeg var litt «rusten» etter ikke å ha flydd på lenge. Odd var en smule mer streng enn Erland. Det minste lille avvik og jeg fikk kjeft. Det var ikke så gøy når jeg attpåtil var litt «rusten». :) Trimmen var Odd spesielt nazi på. Ved alle endringer i flysituasjonen måtte jeg trimme. *stige* Trim! *rette opp flyet* Trim! *synk* Trim! *rette opp flyet* Trim! *sakteflyging* Trim! Det var kanskje nyttig, for det var en av de tingene jeg trengte å få litt kjeft for.
Instruktørene har også litt forskjellige meninger og prosedyrer. Odd ba meg f. eks. bruke radio i mye større grad enn Erland gjør, men radiobruk på Kjeller-frekvensen er jeg blitt ganske god på, så det gikk fin-fint. Jeg lærte også noe nytt. Under sakteflyging skal det ikke store utslaget til for å svinge, så man bruker sideroret til det. Sekundærvirkningen til sideroret får nemlig flyet til å krenge. Vi gjennomgikk alle øvelsene i A-blokken, unntatt steiling i sving. Jeg var ikke så fornøyd med prestasjonen min, men jeg skylder på at det var lenge siden sist. Jeg er i alle fall blitt flinkere til å holde høyden, og det er jo et godt tegn. :)
Jeg utførte som sagt ikke steiling i synkende sving, men Odd demonstrerte steiling i stigende sving. Plutselig dro han i stikka slik at jeg ble skikkelig flat, før han dytta stikka ned når flyet steilet sånn at jeg ble spaghettifisert. Jeg gliste og forsøkte å holde meg i et ikke-eksisterende håndtak i vinduet ved siden av meg. Føltes et øyeblikk som om jeg var vektøs der, men så ille var det nok ikke. Sier litt om hvor mye mer man kan herje med flyet enn man tror. ;)
Det var vindstille så jeg gjorde store deler av landingen selv, men jeg dro stikka for mye tilbake hele tida, så Odd måtte rette på meg en del. Man skal holde 75 knop, og med fulle flaps blir det en ganske bratt nedstigning. Man skal ikke trekke i stikka før man flarer dersom hastigheten holder seg på 75 knop. Man bruker throttle for å regulere høyde, og høyderor for å regulere hastighet.
Det er ikke meningen man skal kunne alt perfekt på slutten av A-blokken, så neste gang setter jeg i gang med B-blokken, bl. a. med nødprosedyrer og landingsrunder. Snart kan jeg utføre hele flygingen selv, og det gir høy motivasjonsgrad. :D