[2011] Første år som pilot

Piloten stiller kompassgyroen før take-off fra RWY 30 på Kjeller.

Året begynte med et ferskt flysertifikat som jeg bare hadde fått brukt 1 time etter at jeg fikk den. Jeg satte ikke foten i cockpiten igjen før jeg startet på den årlige PFT’en (Periodisk Flygetrening) i mars. Dette skal alle piloter i flyklubben ha hvert år for at klubben skal få rette opp i evt. svakheter med flygingen før du får fortsette å bruke flyene. Jeg kombinerte utsjekk på Piper PA-28 med PFT’en, og til sammen trengte jeg bare 3 flyturer før utsjekk og PFT var godkjent. Hele forløpet med utsjekken har jeg skrevet om i en tidligere bloggpost.

Nedre Romerike Flyklubbs Piper PA-28-161 Warrior II.
Et av Nedre Romerike Flyklubbs Piper PA-28-161 Warrior II. © 2011 Michael Katz

Etter utsjekken startet jeg ut med en god bunt treningsturer for å lære det nye flyet å kjenne, og for å bli ekstra god på nød- og sidevindslandinger før jeg skulle ta med mine første passasjerer. Første tur med passasjerer ble en flott forsommerdag i juni med litt sidevind på rundt 8 knop på Kjeller. Jeg tok med meg min samboer (Kristin) og en venn (Eivind) på tur til Arvika (ESKV). Turen over det skogskledde grenseområdet til Sverige tok ikke mer enn 40 minutter. Etter en bløt landing bestilte vi taxi inn til byen. Der var det ikke stort å finne på siden det var 2. pinsedag, så vi spiste bare $100 burger og $100 pommes frites før vi satte nesen tilbake mot Kjeller.

Spent samboer før første tur med småfly.
Spent samboer før første tur med småfly. © 2011 Eivind Hasle Amundsen
Piloten stiller kompassgyroen før take-off fra RWY 30 på Kjeller.
Piloten stiller kompassgyroen før take-off fra RWY 30 på Kjeller. Foto av Eivind Hasle Amundsen
Final approach til RWY 19 på Arvika etter 40 minutter.
Final approach til RWY 19 på Arvika etter 40 minutter. Foto av Eivind Hasle Amundsen
Etter take-off fra Arvika stiger vi opp til 4500 ft.
Etter take-off fra Arvika stiger vi opp til 4500 ft. Foto av Eivind Hasle Amundsen

Jeg hadde planlagt en overnattingstur til Borlänge (ESSB) i Sverige i slutten av juni med Kristin hvor målet var en dag på Peace & Love-festivalen. Det ble selvsagt skiftende vær når reisedagen kom, så i stedet måtte vi ty til backupplanen som innebar å kjøre bil til destinasjon. Turen tok derfor 6 timer kontra 1,5 time med fly (så det er nok ikke siste gang jeg forsøker å reise til festival med fly altså). Selv om vi ikke reiste med fly fikk vi sove over i klubbhytta til Borlänge flyklubb for en veldig billig penge. Flygeplanen har jeg tatt vare på, så det kan godt hende Borlänge blir destinasjonen en annen gang.

Det som var sikkert var at jeg måtte ha minst én langtur i sommerferien. Jeg planla derfor en tur til Kristiansand (ENCN), som jeg gjennomførte med Kristin i juli. Været på Kjeller var rolig, men på Kjevik var det bygevær i vente. Vinden blåste friskt der med rundt 15 knop motvind. En liten ringerunde til Meteorologisk institutt gjorde det klart at bygeværet ikke var ventet før senere på kvelden og at vinden var stabil, så da var det bare å reise. Turen gikk langs idylliske Sørlandskysten og opp til 8000 fot, det høyeste jeg hittil har fløyet for egen maskin. Samtidig fikk jeg testet min nyinnkjøpte iPad med Air Navigation Pro, som viste seg å være et svært kjekt tilbehør til navigasjonen.

Flygeeken navigerer fra Kjeller til Kjevik vha. av gode gamle kart.
Flygeeken navigerer fra Kjeller til Kjevik vha. av gode gamle kart. © 2011 Michael Katz
Vel oppe i cruisehøyden på FL80 (Flight Level).
Vel oppe i cruisehøyden på Flight Level 80. © 2011 Michael Katz
Kristin og LN-MTJ parkert på Kjevik.
Kristin og LN-MTJ parkert på Kjevik etter 1,5 times flytid. © 2011 Michael Katz
Etter en smooth avgang fra RWY 04 med 15 knop motvind ser vi tilbake på Kjevik.
Etter en smooth avgang fra RWY 04 med 15 knop motvind ser vi tilbake på Kjevik. © 2011 Michael Katz
I cruise langs Sørlandskysten, som gjør det ganske enkelt å navigere seg hjem.
I cruise langs Sørlandskysten, som gjør det ganske enkelt å navigere seg hjem. © 2011 Michael Katz

I august tok jeg med to venner (Silje og Anita) på en sightseeingtur over Oslo. Det var kjempeflott vær og null vind, men mangel på headset i klubben holdt likevel nesten på å sette en stopper for turen. Headset dukket dog opp i siste liten. Planen var å be om klarering til 3500 ft, slik at vi kunne fly fritt over Oslo (det er flyforbud lavere enn 3000 ft over Oslo sentrum). Jeg trodde dette skulle være vanskelig siden landingsretningen inn til Gardermoen denne dagen var mot nord. Likevel fikk vi klarering av Oslo approach. :) Vi rånet over Oslo en halvtimes tid til passasjerenes store fornøyelse. Siden både piloten og passasjerene er utdannet astrofysikere, tok vi en liten svipptur innom Harestua etter Oslo for å se solobservatoriet der fra lufta.

Sving mot Oslo etter climb-out fra bane 30 på Kjeller.
Sving mot Oslo etter climb-out fra bane 30 på Kjeller. Foto av Silje Bjølseth Amundsen
Oslo sentrum fra 3500 ft er en fantastisk skue.
Oslo sentrum fra 3500 ft er en fantastisk skue. Foto av Silje Bjølseth Amundsen
Harestua solobservatorium.
Harestua solobservatorium. Foto av Silje Bjølseth Amundsen
Landing på RWY 12 på Kjeller etter en flott sightseeingtur over Oslo.
Landing på RWY 12 på Kjeller etter en flott sightseeingtur over Oslo. Foto av Silje Bjølseth Amundsen
Passasjerene var godt fornøyd med sightseeingturen.
Passasjerene var godt fornøyd med sightseeingturen. © 2011 Michael Katz

Resten av året ble det stort sett noen treningsturer med jevne mellomrom. Flyåret sluttet dagen før nyttårsaften, den 30. desember 2011, da jeg tok med min søster (Keren) og nevø på 7 år (Ariel) sammen med Kristin på en 1 times luftetur over Oslo-området. Det var helt perfekt flyvær med skyfri himmel, rundt 0 grader og ingen vind. Flyturen var Ariel sin første tur i småfly, og han var uhyre interessert fra han ankom Kjeller til han kom hjem. Det var selvfølgelig også gøy for meg å få mange entusiastiske spørsmål om flyturen fra nevøen min. Keren har en anelse flyskrekk, men mannet seg opp og innrømmet omsider at det var veldig gøy å fly, selv om hun ble litt nervøs de gangene jeg skapte litt magesug. :) Nedenfor er en liten videosnutt fra flyturen.

Nevøen min på 7 år fryder seg under sin første småflytur.
Nevøen min på 7 år fryder seg under sin første småflytur. © 2011 Michael Katz
Holmenkollen og Bogstadvannet fra lufta
Holmenkollen og Bogstadvannet fra lufta. © 2011 Michael Katz
Over Heggedal i Asker ser man snøgrensen innover mot Oslo.
Over Heggedal i Asker ser man snøgrensen innover mot Oslo. © 2011 Michael Katz
Landing på Kjeller RWY 30 etter en fantastisk vinterflytur over Oslo.
Landing på Kjeller RWY 30 etter en fantastisk vinterflytur over Oslo. © 2011 Michael Katz

Det ble ikke så mange interessante flyturer mitt første flyår, men likevel ble det total 26 timer og 10 minutter i flytid tross en litt dårlig sommer og mye jobbreising. Jeg har dog mye i planene, og i år kan dere muligens se frem til blant annet utsjekk på Cessna 172 og flyging i Australia. Stay tuned!

Reklame

Publisert av flygeek

Jeg har vært flygeek store deler av livet. Akkurat når interessen kom vet jeg ikke, men det kan ha vært fra og med jeg ropte "nå kræsjer vi" under landing med rutefly som 5-åring eller når jeg startet å spille Flight Simulator 4.0 som 8-åring. Men man kan ikke fly flysimulator resten av livet som flygeek. Den ultimate dyrking av flyinteressen når man ikke har penger til profesjonell flyutdanning er PPL-A, Private Pilot License for motorfly. Bloggen forteller min vei mot å bli pilot fra første flytime til oppflygingen.

4 kommentarer om “[2011] Første år som pilot

  1. Kul post, merker at det sitter en drøm langt der inne et sted om å en-eller-annen gang ta småflylappen selv, når tid, økonomi (og samboer med lett flyskrekk?) tillater det…

    Sånn ca. hvor mye koster det å leie fly pr. time-i-lufta og pr. time total, når man er medlem av en klubb? Og hvordan er reglene for å fly utenfor Norge, med norsk eller leid fly?

    Forøvrig, hils på Silje om du treffer på henne! Er nå fysiker og BB’er selv :)

  2. Jeg kan definitivt anbefale det, men les denne først dersom du skulle bestemme deg for å starte. ;)
    https://flygeek.no/2011/02/23/hvor-mye-koster-egentlig-flylappen/

    Timeprisen på flyet varierer mellom 1000 og 1500 kr, avhengig av flytype og årsmodell. Du betaler kun for tiden du er i lufta + 5-10 minutter for taksing uansett hvor lang tid du bruker på å takse.

    Dersom du f.eks. drar på en overnattingstur 2 timer unna, betaler du kun for de 4 timene tur/retur, ikke for tiden flyet står parkert på destinasjonsflyplassen. Det kan hende klubben har noen regler for antall timer du minst må bruke flyet når du har den med på overnattingstur, men dette varierer litt fra klubb til klubb.

    Du kan fint ta med flyet til utlandet, men det begrenser seg gjerne til Sverige, Danmark, Finland og Nord-Tyskland. For lengre turer må været klaffe på hele strekningen du skal fly, og det er ikke ofte det skjer. Og det er også vanskelig å si noe om været lang tid i forveien, slik at turen ikke får vært over noe særlig mer enn 3 dager.

    Etterhvert som du bygger deg opp flytimer vil du kunne leie fly over lengre tid fra private eller kjøpe deg inn i et andelslag på et fly. Med mer flyerfaring vil timeprisen bli mindre, siden forsikringen også blir billigere. Da kan det gå an å ta lengre reiser uten å bekymre deg for mye med vær.

    Skal hilse Silje. :)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..